HERZLICH WILLKOMMEN!

Lehrstuhl für Religionspädagogik

und Didaktik des Religionsunterrichts

Katholisch-Theologische Fakultät

Prof. Dr. Dr. Hans-Georg Ziebertz

Paradeplatz 4; D - 97070 Würzburg

Wegbeschreibung

Tel: +49 (0) 931 - 31 83131

 

Öffnungszeiten Sekretariat

Montag bis Donnerstag: 10-12 und 14-17 Uhr.

 

 

 

Erfolg der Religionsdidaktik – 2017 in der 10. Auflage

 

2001 publizierten die Religionspädagogen Georg Hilger, Stephan Leimgruber und Hans-Georg Ziebertz erstmalig die als Lehrbuch angelegte und über 500 Seiten umfassende „Religionsdidaktik“. Der Band entwickelte sich nicht nur zum Standardwerk für Studierende der Disziplin Religionspädagogik, sondern es bekam auch in Zentren für Religionslehrerbildung einen festen Platz. Nach fünf Auflagen legten die Autoren 2010 eine 640 Seiten starke Neubearbeitung vor, die bis 2015 weitere vier Auflagen erlebte. Aufgrund der anhaltenden Nachfrage gibt der Kösel Verlag nunmehr die fünfte Auflage nach der Neubearbeitung heraus, also die insgesamt 10. Auflage dieses Lehrwerks. Aus Würzburg haben daran neben Professor Ziebertz die damaligen Mitarbeiter Professor Ulrich Riegel (jetzt Universität Siegen), Professor Stefan Heil, Dr. Boris Kalbheim und Dr. Andreas Prokopf mitgewirkt. Gute Arbeit rechtfertigt einen guten Preis, hat der Verlag entschieden, und den Preis auf 38,00 Euro angehoben.

 

 

Neue Veröffentlichung

Stefan Heil/Manfred Riegger:

Der religionspädagogische Habitus. 

Professionalität und Kompetenzen entwickeln - mit innovativen Konzepten für Studium, Seminar und Beruf

Echter-Verlag Würzburg

Der Link zur Verlagsseite ist hier.

 

 

New Publication

Religion, Education and Human Rights
Theoretical and Empirical perspectives

Edited by Anders Sjöborg Uppsala University, Uppsala, Sweden and Hans-Georg Ziebertz University of Würzburg, Germany


This book examines the interconnectedness between religion, education, and human rights from an international perspective using an interdisciplinary approach. It deals with compulsory or secondary school education in different contexts, as well as higher education, and has as its common theme the multiplicity of secularisms in different national contexts. Presenting rich cases, the contributions include empirical and theoretical perspectives on how international trends of migration and cultural diversity, as well as judicialization of social and political processes, and rapid religious and social changes come into play as societies find their way in an increasingly diverse context. The book contains chapters that present case studies on how confessional or non-confessional Religious Education (RE) at schools in different societal contexts is related to the concept of universal human rights. It presents cases studies that display an intriguing array of problems that point to the role of religion in the public sphere and show that historical contexts play important and different roles. Other contributions deal with higher education, where one questions how human rights as a concept and as discourse is taught and examines whether withdrawing from certain clinical training when in university education to become a medical doctor or a midwife on the grounds of conscientious objections can be claimed as a human right. From a judicial point of view one chapter discerns the construction of the concept of religion in the Swedish Education Act, in relation to the Swedish constitution as well European legislation. Finally, an empirical study comparing data from young people in six different countries in three continents investigates factors that explain attitudes towards human rights.

 

Springer International Publishing 2017, Cham (CH)

ISBN 978-3-319-54068-0

DOI 10.1007/978-3-319-54069-6

Website: www.springer.com/series/15597